söndag 8 juni 2008

chilenskt puder..

Nu har det verkligen börjat närma sig slutet och det börjar bli tight med tid att göra allt man vill hinna med .


Så i lördags åkte jag upp i anderna och åkte bräda!

Var tvungen att hasa mig upp vid 6 för att ta bussen dom 10 min till stället där jag hyrt utrustningen och där bussarna gick ifrån. Jag trodde det skulle ta längre tid att ta mig dit så jag var en timme förtidig ...
Så jag kunde i lugn och ro leta rätt på en affär där jag köpte frulle . När jag kom till affären så var det redan full fart och det gick snabbt att fylla dom 5-10 minibussarna.
Det var ett ett trött gäng som klämde in oss i bilen. Jag somna bara efter ett par minuter men vakna ganska snart (10-15min)när jag fick tryck i öronen, då hadde vi redan hunnigt ut ur santigo och börjat klättringen uppåt mot snön.
I ca 2 timmar så kämpa vi oss upp för smala krokiga vägar med en stank av bränd koppling.
Jag hamnade så jag fick åka baklänges och precis vid skutdörren ,så jag satt inge bra och hadde ingen vidare utsigt förutom stupen precis vid mitt fönster... men då gick det ju iaf sakta ..
När vi kom fram så var det klarblå himmel och en 30-40 minuters kö till liftkortskassan som mötte oss.
Men det var ju bara ta den berömda "seden dit man kommer" och försöka ambåga sig lite snyggt frammåt .


Dom förta åken kännde jag verkligen att det var ett par år sen sist ...
Men efter ett tag så satt skären där dom skulle och jag började utforska liftsystemet.
Så med solen i ansiktet och en öl i handen så ser jag så här nöjd ut!! När man är så nöjd så är man ju bara tvungen att medela sig till nån, så då fick Myrberger sig ett sms.
Hadde velat skriva till dig med men har inte ditt nr på mammas lur ...

Mitt flyt bara fortsatte , såg att en sitlift som inte vart igång tidigare nu kördes och att folk var uppe på ett åkte på ett ställe med orörd snö!!
Så det var ju bara att spänna på sig brädan och åka dit.
När jag efter ett litet toabesök (usikten från min toa)och ca 10 mins knatande med snö upp till knäna kom jag fram till stället jag sett ,så slog det mig att jag lovat Christin att vara föriktig, så jag åkte fram till en kille på bräda och fråga om det var en svår backe , han sa att den var lätt men att det var lite hård på slutet, come on sa han åkte , så det var ju bara att haka på.
Chileskt puder är riktigt jävla grymt kan jag säga!!

Och det han mena med att det var hårt på slutet var att det var skare tror jag.
Sen åkte jag upp och åkte samma runda 3 gåner med han och hans polare, sen svek tyvärr min kondis , måste ha vart den tunna luften .
Då tog jag min skink&ost mackaoch en öl jag köpt på morgonen och satt mig i en driva och avnjöt det och den fantastiskaste utsikten.


Sen börja jag att sakta men säkert röra mig tillbaks till det stället vi hadde bestämt möte för återesan på.


Det var ett ganska litet system men med stora breda backar och många oprepparerade sträckor mitt i pisten där det va små(1-3m) droops .
Trots att det var sån kö på morgonen för att köpa lift kort så behövde jag inte köa nån gång förutom första turen upp med den nystartade liften.


Efter att ha tagigt längre och längre pauser och ett par praktvurpor av ren utmattning insåg jag att det var 45 min till bussen skulle gå , så sate jag mig i en snödriva och sola .
När jag som bäst satt och sola och avnjöt lite toblerone så kom en av skidsystemets pisthundar/ motsvarigheten till gatuhundar.. =) och börja tigga ,och jag är ju inte som syrran som gärna skulle matat alla hundar hon sett,så jag gav den ju bara "kalla handen" , men då kom en tjej och visa vad hunden ville ....
Den ville leka! kasta snökocka ...
När jag kastat snökocka ett tag och njutigt mer av solen så gick jag och kolla om bussen kört fram och det hadde den.
Det var bara ett Canadesiskt par som hadde kommit innan så jag såg till att ta en bra plats längst bak vid fönstret (hårdrockar bänken). Sen droppa det in ett par st till...
Alla va på bra humör men trötta efter en bra dag så det snackades lite , och helt plötsligt så slog chauffören igen dören och åkte då fattades det ett sälskap på 3 st (tror jag) så när vi börja köra så insåg jag att jag fått hela baksätet för mig själv!!
Det framkom inte för mig om sälskapet hadde misat tiden eller om det var uppgjort att dom inte skulle åka med hem... ja ja .. jag fick iaf sitta bra!

Om upp färden var att sega sig så var nerfärden tvärtom , kom på mig själv att göra en "mamma" (blunda hårt och greppa tag i det närmaste väldigt hårt..)åtminstonde en gång.
Det var när vi mötte en ambulans i utryckning i en av alla dessa 90 grades kurvor och chauffören tyckte inte att det behövdes att släppa förbi ambulansen , inte heller att bromsa ner... Det gick en susning gemon hela bussen .

Sen va vi en hel dec från att köra in i en häst och vagn i mörkret , men det verka som om det bara var jag som insåg hur nära det var....
Men att det var lite läskigt gjorde inte så mycket för det var så otrokligt vackert !!

Väl hemma så lämna jag in mina grejer jag hyrt och tog lokalbussen hem.
När dom andra som också vart på utflykt kom hem så käka vi och sen var tack och god natt för min del.

( Christin såg att jag hadde haft bra väder !
vet inte om det syns men jag är helt röd ,och i dag har det svidigt i hela ansiktet..)








Så Wille visst går det att åka snowboard i chile!!











Trots den hårda dag jag hadde i går så åkte jag christin och ungarna (johan är i argentina och jobbar) till en park och hyrde cyklar och lekte i flera lekparker.

jag orkade bara en vända med cyklarna medans ungarna körde två.
Axel tyckte jag var lat..


Det kan ni läs om på hans inlägg i myrbergers blogg .





Avsluta parkhänget med den godaste completon i stan!!

Nu är klockan mycket och jag ska lägga mig !!




Snart så synns vi, KRAM!!!

1 kommentar:

Princess Apoolea sa...

du är ju grym min man. fan va du hinner med saker. både bräda och surf och ja du allt :) PUSS